Aby doszło do uczenia się, ważne są dwie rzeczy:
Obecność bodźca w środowisku oraz.
Wrodzone dyspozycje, takie jak dyspozycje emocjonalne i instynktowne.
Człowiek uczy się na wszystkich etapach życia, konstruując lub rekonstruując doświadczenia pod wpływem dyspozycji emocjonalnych i instynktownych.
Psychologowie ogólnie definiują uczenie się jako względnie trwałe modyfikacje zachowania, które mają miejsce w wyniku doświadczenia. Ta definicja uczenia się podkreśla trzy ważne elementy uczenia się:
Uczenie się polega na zmianie zachowania, które może być lepsze lub gorsze.
Ta zmiana zachowania powinna nastąpić w wyniku praktyki i doświadczenia. Zmiany wynikające z dojrzałości lub wzrostu nie mogą być uznane za uczenie się
Ta zmiana zachowania musi być względnie trwała i utrzymywać się przez odpowiednio długi czas.
John B Watson jest jednym z pierwszych myślicieli, którzy udowodnili, że zmiany w zachowaniu zachodzą w wyniku uczenia się. Uważa się, że Watson jest założycielem behawioralnej szkoły myślenia, która zyskała swoją popularność lub akceptowalność około pierwszej połowy XX wieku.
Gales zdefiniował uczenie się jako modyfikację zachowania, która następuje w wyniku doświadczenia, jak również treningu.
Crow i Crow zdefiniowali uczenie się jako proces nabywania wiedzy, nawyków i postaw.
Według E.A, Peel, Uczenie się można określić jako zmianę w jednostce, która zachodzi w wyniku zmiany środowiska.
H.J. Klausmeir określił Uczenie się jako proces, który prowadzi do pewnej zmiany w zachowaniu w wyniku jakiegoś doświadczenia, treningu, obserwacji, aktywności itp.
Kluczowymi cechami procesu uczenia się są:
Przy najprostszym opisie uczenie się jest określane jako proces nabywania doświadczeń.
W formie złożonej uczenie się można opisać jako proces nabywania, zatrzymywania i modyfikowania doświadczenia.
Przywraca związek między bodźcem a reakcją.
Jest to metoda rozwiązywania problemów i polega na dostosowywaniu się do środowiska.
Obejmuje całą gamę działań, które mogą mieć względnie trwały wpływ na jednostkę.
Proces uczenia się dotyczy nabywania doświadczeń, zachowywania ich i rozwijania w sposób stopniowy, syntezy starych i nowych doświadczeń w celu stworzenia nowego wzoru.
Uczenie się dotyczy aspektów poznawczych, konatywnych i afektywnych. Proces nabywania wiedzy jest poznawczy, wszelkie zmiany w emocjach są afektywne, a konatywny to nabywanie nowych nawyków lub umiejętności.