Firmy nie mogą już dłużej zaspokajać zapotrzebowania na tego typu rozwiązania i doświadczenia działając w pojedynkę. W coraz większej liczbie branż odpowiednia wiedza i możliwości niezbędne do wprowadzania innowacji są rozproszone wśród graczy i na całym świecie. Wyzwanie, jakim jest zaspokojenie potrzeb współczesnych klientów, wymaga nie tylko szerszego zakresu kompetencji, ale w dzisiejszym świecie pełnym zmienności, niepewności i niejednoznaczności również działań i interakcji między przedsiębiorstwami, które stanowią podstawę oferty – ponieważ muszą być one szybko i elastycznie rekonfigurowane.
Jednocześnie wiele firm staje w obliczu rosnącej presji, aby skupić się na mniejszej liczbie podstawowych działań w celu ograniczenia inwestycji i uniknięcia wyższych kosztów złożoności. Taka koncentracja pozwala im ukierunkować wydatki kapitałowe na wdrażanie najnowszych technologii dla ich podstawowych procesów oraz skoncentrować się na pogłębianiu ich podstawowych kompetencji. „Skoncentruj się i wygraj” stało się popularnym hasłem. Jednak ograniczanie działalności firmy do skoncentrowanego rdzenia jest sprzeczne z oczekiwaniami klientów, którzy domagają się doświadczeń i rozwiązań wymagających większej integracji i złożoności oraz łączących wiele produktów i usług, często w zindywidualizowanych pakietach.
Jedną z odpowiedzi na problem „zmniejszania rdzenia, ale rozszerzania oferty” jest zlecanie większej ilości zadań partnerom. Trudno jest jednak niezawodnie dostarczać kompleksowe rozwiązania obejmujące wiele technologii, możliwości i usług przy wykorzystaniu integracji pionowej lub rodzaju relacji podwykonawczych powszechnych w tradycyjnych łańcuchach dostaw, w których relacje i bodźce są często antagonistyczne. Zamiast outsourcingu kilku dobrze zdefiniowanych działań, dostarczanie złożonych rozwiązań dla klientów wymaga zarządzania skomplikowanymi interakcjami i wymianą wiedzy między wieloma wzajemnie zależnymi partnerami, a także uczenia się metodą prób i błędów – czyli zadań, do których strategie ekosystemowe są znacznie lepiej przystosowane.
Rosnąca zawartość wiedzy
Drugim ważnym trendem jest wzrost zawartości wiedzy w wielu produktach i działaniach biznesowych. Wzrost liczby pracowników wiedzy mających do czynienia z wiedzą ukrytą i nieskodyfikowaną oznacza, że proste, standardowe lub fizyczne interfejsy nie spełniają już wymogów interakcji i wymiany obecnych w wielu branżach. Zamiast tego, bardziej złożona wiedza musi przepływać pomiędzy partnerami; granice odpowiedzialności są rozmyte i wymagają zarządzania, podobnie jak roszczenia do własności intelektualnej, które często są wspólnie opracowywane.
Ekosystemy umożliwiają tworzenie nowej wartości poprzez łączenie wiedzy pochodzącej od zróżnicowanej grupy partnerów. Dassault Systèmes (DS), lider rynku systemów zarządzania cyklem życia produktu (PLM), robi to poprzez tworzenie grup użytkowników specyficznych dla danej aplikacji, którzy współpracują na specjalnie zaprojektowanych platformach społecznościowych. Podstawowe zasady modelowania i projektowania produktów i procesów mogą być wspólne dla wielu branż, ale skuteczne rozwiązania w zakresie oprogramowania muszą uwzględniać dogłębną – i bardzo często milczącą – wiedzę o branży, w której będą wykorzystywane.
Projektowanie samochodów czy samolotów wymaga zupełnie innych umiejętności niż projektowanie mody czy aplikacji do analizy geologicznej. Aby zdigitalizować działania firm górniczych, firma DS musiała współpracować m.in. z grupą górniczą, australijską firmą BHP Billiton, dostawcami sprzętu, takimi jak holenderska firma Atlas Copco, oraz laboratoriami uniwersyteckimi, takimi jak francuska szkoła inżynierska UniLaSalle. Aby uzyskać dostęp do różnorodnej wiedzy branżowej, firma DS współpracowała i nadal współpracuje z setkami partnerów, w tym integratorami systemów, klientami i dostawcami. Dla każdego ze swoich rozwiązań firma stworzyła społeczności użytkowników na opracowanej wewnętrznie platformie korporacyjnej do obsługi sieci społecznościowych o nazwie 3DSwYm. Dzięki temu firma DS może odkrywać i wykorzystywać indywidualne talenty i pomysły wewnątrz i na zewnątrz firmy, w tym partnerów, dostawców, konsumentów i innych interesariuszy.
Nowe społeczności łączące
Łączenie się poprzez społeczności pomaga tej zróżnicowanej grupie skupić się wokół kluczowych celów i skoncentrować się na tym, jak ekosystem może tworzyć wartość. Społeczności te sprzyjają również potężnej synergii poprzez tworzenie otwartego i partycypacyjnego podejścia. Sophie Plante, dyrektor generalny 3DSwYm, stwierdziła, że „3DSwYm upoważnia wszystkich, niezależnie od domeny, do wprowadzania innowacji i dodawania wartości, dzielenia się swoimi doświadczeniami i przedstawiania pomysłów, wspierając silne poczucie przynależności i angażując wszystkich w wyzwania i wizję przedsiębiorstwa…. Rezultatem jest jednolity 360-stopniowy widok działań i interakcji współdzielonych w całym [ekosystemie]. 3DSwYm staje się społecznym dynamicznym środowiskiem odniesienia w czasie rzeczywistym, oferującym skuteczne wsparcie decyzji i działań, wykorzystując innowacje społeczne, aby pomóc w transformacji organizacji.” To współdzielenie w ramach ekosystemów pozwoliło firmie DS stać się – i pozostać – istotnym, innowacyjnym i odnoszącym sukcesy w 11 różnych sektorach przemysłowych, dla których obecnie dostarcza aplikacje.