Kluczowa rola lidera ekosystemu
Cztery sposoby, w jakie rozwój ekosystemu może uwolnić nową wartość – poprzez nowe pakiety produktów, nowe rozwiązania dla klientów, ekonomię nowych platform i powstanie nowych branż – mają wspólną cechę: wymagają procesu, w którym odkrywa się nową wartość dla klienta. Nowa wartość nie jest po prostu montowana lub dostarczana z istniejących elementów według z góry ustalonego schematu; musi zostać zidentyfikowana. Ekosystemy biznesowe zyskują na znaczeniu dzięki ułatwieniu procesu odkrywania.
Odkrywanie nowych źródeł wartości wymaga trzech kluczowych zdolności, w których ekosystemy przodują: ogromnego potencjału do szybkiego, wspólnego uczenia się i innowacji; zdolności do wykorzystania możliwości różnych graczy i skierowania ich ku wspólnemu celowi dzięki przywództwu oświeconej firmy; oraz elastyczności do ciągłej rekonfiguracji w obliczu niepewnego, szybko zmieniającego się otoczenia. Biorąc pod uwagę te wymagania, co możesz zrobić jako lider ekosystemu, aby katalizować i promować odkrywanie nowej wartości poprzez strategię ekosystemu?
Jednym z kluczowych działań dla liderów jest skupienie się na zewnątrz. Zwróć uwagę na to, co dzieje się poza Twoją firmą, zaczynając od potencjalnych klientów. Niewielu liderów ekosystemów odniosło sukces, wymyślając wewnętrznie nową propozycję wartości, projektując swój idealny ekosystem, a następnie z determinacją próbując go zbudować. Większość z nich zaczynała od szerokiego wyobrażenia o tym, gdzie może tkwić potencjał nowej wartości, a następnie rozmawiała z potencjalnymi klientami lub pilotowała produkt, usługę lub domniemaną platformę, aby ich zaangażować. W wielu przypadkach wartość i kształt ekosystemu, który powstał później, nie były dokładnie takie, jakich oczekiwano na początku. Niektóre strategie ekosystemowe powstały w wyniku wczesnych niepowodzeń; próbując zrozumieć i przezwyciężyć przyczyny tych niepowodzeń, przyszli liderzy ekosystemów odkryli, gdzie tak naprawdę tkwi potencjał wartości.