Selektywna uwaga to proces rozgraniczania tego, co jest ważne i mniej istotne. Na przykład, grupa pracowników uczestniczących w programie szkoleniowym może selektywnie podążać za instrukcjami trenera lub je rozumieć, ponieważ mogą ich zniechęcić inne czynniki, takie jak osobowość trenera, jakość głosu, atmosfera w sali szkoleniowej lub udział innych uczestników. Z drugiej strony, oczekiwania percepcyjne oznaczają, że to, jak i co postrzegamy, zależy od naszych wcześniejszych doświadczeń, czynników biologicznych lub kultury. Na przykład, widząc obraz na ścianie możemy nie być w stanie zinterpretować wiadomości, którą artysta chce przekazać poprzez swoje dzieło sztuki. Ale słuchając kogoś, można rozwinąć zrozumienie tematu obrazu i zacząć odnajdywać w nim znaczenie.
Proces percepcji
Proces percepcyjny składa się z serii kroków, które rozpoczynają się od ekspozycji na bodźce, a kończą interpretacją bodźców. Proces percepcyjny jest zazwyczaj nieświadomy, dzieje się bez naszej świadomości, a także kilka razy w ciągu dnia. Proces percepcji przechodzi przez następujące etapy:
Selekcja: Jest to pierwszy etap percepcji, który polega na podejmowaniu decyzji o tym, na co należy zwrócić uwagę, co czasem może być nieświadome, a przy innych okazjach może być celowe. Świat wokół nas może przedstawiać nieskończoną ilość bodźców, ale nasz mózg ma zdolność do selektywnego uczestniczenia w bodźcach, co zależy od czynników środowiskowych lub czynników indywidualnych. Kiedy uczestniczymy w bodźcu selektywnie, jest on uważany za bodziec uczestniczący. Na wybór wpływają różne czynniki, takie jak popędy i motywy, impulsy i zachęty do działania w określony sposób. Napęd emocjonalny na wiele sposobów może wpływać na to, jak selektywnie uczestniczymy w bodźcach. Zostało to wyjaśnione za pomocą następujących przykładów:
Selektywna retencja: Oznacza to, mamy tendencję do przypominania sobie lub zachowywania tych informacji, które są zgodne z naszymi interesami, przekonaniami i wartościami w przeciwieństwie do tych, które są sprzeczne z naszymi interesami, wartościami lub systemem przekonań, w wyniku czego selektywnie organizujemy informacje. Na przykład, konsument może racjonalizować zakup produktu, który sprawia mu przyjemność, biorąc pod uwagę tylko korzyści zdrowotne lub pozytywne aspekty tego produktu.
Selektywna percepcja: Jest to tendencja do postrzegania tylko takich informacji lub rzeczy, które chcemy postrzegać i całkowicie ignorować czynniki przeciwne, które są sprzeczne z naszymi przekonaniami, preferencjami lub wartościami. Na przykład, nauczyciel może znaleźć wszystkie dobre cechy w swoim ulubionym uczniu i może całkowicie zignorować negatywne z powodu tendencji percepcyjnej.